
Dovoz obnovitelného vodíku do ČR: možnosti, náklady a výzvy
Cílem tohoto článku je analyzovat a načrtnout, za jakých podmínek by ČR mohla dovážet obnovitelný vodík a jeho deriváty. Soustředíme se zejména na to, které země by mohly být zdrojem levného obnovitelného vodíku a připadaly by pro Česko v úvahu jako zdrojové destinace, a také na nákladovou stránku dovozu, to znamená, za kolik by ČR mohla obnovitelný vodík dovážet. Nákladovou stránku dovozu jsme demonstrovali prostřednictvím čtyř potenciálních scénářů: ČR–Norsko, ČR–Maroko, ČR–Alžírsko a ČR – Saúdská Arábie. Analýza ukázala, že ekonomicky nejvýhodnější bude dovoz obnovitelného vodíku ze zemí severní a severozápadní Evropy. Jako druhá myslitelná dovozní varianta se jeví dovozy ze severní Afriky. Je nicméně třeba vzít v úvahu, že v Maroku a Alžírsku ještě výstavba vodíkových projektů nezačala. Náklady prezentované v této studii jsou výsledkem optimistického scénáře, tedy jedná se o náklady minimální a dosažitelné při nejlepším možném vývoji.
Klíčová slovavodík, dovoz, Česká republika, náklady na dovoz vodíku, překážky dovozu vodíku
SummaryThe aim of this article is to analyze and outline the conditions under which the Czech Republic could import renewable hydrogen and its derivatives. In particular, we will focus on which countries could be a source of cheap renewable hydrogen and could be considered as source destinations for the Czech Republic, as well as on the cost side of the import, i.e. for how much the Czech Republic could import renewable hydrogen. We have demonstrated the cost side of imports through three potential scenarios: Czech Republic – Norway, Czech Republic – Morocco, Czech Republic – Algeria and Czech Republic – Saudi Arabia. The analysis showed that it would be economically most advantageous to import renewable hydrogen from countries in northern and northwestern Europe. Imports from North Africa seem to be the second conceivable import option. However, it should be noted that the construction of hydrogen projects in Morocco has not yet started. The costs presented in this study are the result of an optimistic scenario, i.e. they are minimum costs and achievable in a best case scenario.
Keywordshydrogen, import, Czech Republic, cost of hydrogen import, barriers to hydrogen import